SOCIJALNE KARAKTERISTIKE DECE KOJA USPOSTAVLJAJU PRIJATELJSKE DIJADE
DOI:
https://doi.org/10.19090/pp.2014.3.493-507Ključne reči:
dečija prijateljstva, sociometrijski postupak, socijalni uticaj, prosocijalno ponašanje, socijalna adaptacijaApstrakt
Uspostavljanje prijateljske dijade predstavlja razvojni zadatak dece i indikator je socijalne adaptacije koja ima relevantnu ulogu u celokupnom razvoju individue. S obzirom na to da je prijateljstvo, pre svega, socijalni odnos, ovo istraživanje se bavilo pitanjem da li postoje razlike u socijalnim karakteristikama dece sa i bez prijatelja na ranom osnovnoškolskom uzrastu. Kao relevantne varijable po kojima bi se razlikovala deca koja imaju prijatelja i deca koja nemaju prijatelja, uzete su prosocijalno ponašanje, socijalna prihvaćenost i socijalni uticaj koji ujedno predstavljaju indikatore socijalne adaptacije. Uzorak se sastojao od 101 deteta, koja su podeljena u dve grupe (deca koja imaju prijatelja = 54; deca koja nemaju prijatelja = 47). Razdvajanje dece u grupe koje imaju i koje nemaju prijatelja je izvršeno na osnovu sociometrijskog postupka. Pored sociometrijskog postupka, primenjena je i Skala procene prosocijalnog ponašanja ‒ forma za učiteljice. Rezultati pokazuju da postoji statistički značajna razlika između dve grupe dece po pitanju svih indikatora socijalne adaptacije. Rezultati ukazuju da deca koja imaju prijatelja ranije ispunjavaju razvojni zadatak formiranje prijateljske dijade i pokazuju viši stepen socijalne adaptacije.Metrics
Metrics Loading ...