VISOKO OBRAZOVANJE MUZIČKI DAROVITIH: STUDENTSKE PROCENE KOMPETENCIJA NASTAVNIKA

Autori

  • Blanka Bogunović Fakultet muzičke umetnosti, Univerzitet umetnosti u Beogradu
  • Tijana Mirović Fakultet muzičke umetnosti, Univerzitet umetnosti u Beogradu

DOI:

https://doi.org/10.19090/pp.2014.3.469-491

Ključne reči:

darovitost, muzički talenat, visoko muzičko obrazovanje, nastavnik instrumenta, kompetencije nastavnika vokalno-instrumentalne nastave

Apstrakt

Rad predstavlja jedno u nizu istraživanja koji se bave procesom i ishodima trostepenog sistema specijalizovanog obrazovanja darovitih u muzici u Srbiji. U tom sistemu nastavnik instrumenta/glavnog predmeta ima posebno mesto i odlučujući uticaj na početak školovanja, tok napredovanja, koji traje do najviših faza ekspertnosti, pa čak i u fazi profesionalne karijere muzičara. Cilj eksplorativnog istraživanja bio je da se ustanove procene očekivanih i opaženih kompetencija nastavnika glavnog predmeta (kognitivne, funkcionalne, lične i etičke) na nivou viskog muzičkog obrazovanja, bilo da se radi o individualnoj ili grupnoj nastavi glavnog predmeta. Uzorak je činio 81 student Fakulteta muzičke umetnosti u Beogradu. Studenti su popunjavali Upitnik za procenu kompetencija nastavnika, konstruisan prema taksonomiji kompetencija za nastavnike vokalno-instrumentalne nastave Hildena i saradnika. Rezultati MANOVA-e sa ponovljenim merenjima pokazuju značajnu diskrepanciju između očekivanih kompetencija nastavnika i onih koje studenti opažaju u okvirima nastave i u vannastavnim aktivnostima, što predstavlja važan nalaz o neispunjenosti očekivanja studenata i posredno, evaluaciju nastavnika na poslednjem stepenu obrazovanja. Potvrđena je tendencija visokih očekivanja od nastavnika, kojima se pripisuje visok stepen značaja i odgovornosti za napredovanje darovitog. Nalazi ukazuju na postojanje tradicionalnog obrazca poželjnih osobina nastavnika, tipičnog modela odnosa „majstor‒šegrt”, gde prevladava jednosmerna komunikacija, kao i na stereotip o ulozi žene nastavnika u obrazovanju. Postoji saglasnost duž vertikale muzičkog obrazovanja o relevantnim kompetencijama nastavnika u školama za muzički darovite, koje se još uvek „opiru” perspektivi profesionalnog i ličnog razvoja, koja bi u budućnosti obezbedila „novog nastavnika” u muzičkom obrazovanju darovitih.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Objavljeno

29.09.2014

Kako citirati

Bogunović, B., & Mirović, T. (2014). VISOKO OBRAZOVANJE MUZIČKI DAROVITIH: STUDENTSKE PROCENE KOMPETENCIJA NASTAVNIKA. Primenjena Psihologija, 7(3), 469–491. https://doi.org/10.19090/pp.2014.3.469-491