INTELIGENCIJA I ŠKOLSKO POSTIGNUĆE U SVETLU NASLEDNIH I SREDINSKIH ČINILACA

Autori

  • Željka Nikolašević Odsek za psihologiju, Filozofski fakultet, Univerzitet u Novom Sadu
  • Vojislava Bugarski-Ignjatović Odsek za psihologiju, Filozofski fakultet, Univerzitet u Novom Sadu
  • Ilija Milovanović Odsek za psihologiju, Filozofski fakultet, Univerzitet u Novom Sadu
  • Sara Raković Odsek za psihologiju, Filozofski fakultet, Univerzitet u Novom Sadu

DOI:

https://doi.org/10.19090/pp.2014.3.381-400

Ključne reči:

multivarijantni biometrijski metod, školski uspeh, opšta intelektualna sposobnost

Apstrakt

Inteligencija i školsko postignuće, kao tesno vezani, ispitivani su zajedno od najranijih empirijskih istraživanja ovih konstrukata. Međutim, tek rezultati bihejvioralno-genetičkih studija pružaju potpunu sliku o faktorima koji utiču na inteligenciju i školski uspeh, specifikujući etiologiju njihovog odnosa. Osnovni cilj ovog istraživanja usmeren je na procenu genetskih i sredinskih faktora koji utiču na kovariranje među merom opšte intelektualne sposobnosti i osnovnoškolskog i srednjoškolskog uspeha. Istraživanje je obuhvatilo 340 parova blizanaca oba pola, od toga 168 monozigotnih i 172 dizigotna blizanca, u starosnoj dobi 18–44 godine. Udeo pojedinih izvora kovariranja između ispitivanih fenotipa testiran je multivarijantnim biometrijskim metodom. Uvid u fenotipske korelacije opšte intelektualne sposobnosti, uspeha u osnovnoj školi i uspeha u srednjoj, ukazuje da je reč o konstruktima koji međusobno umereno koreliraju (.33–.53). Opšti/zajednički genetski uticaj objašnjava najveći deo kovarijanse školskog uspeha (kako u osnovnoj, tako i u srednjoj školi) i opšte intelektualne sposobnosti, što govori u prilog pretpostavci da isti set gena određuje etiologiju individualnih razlika na ispitivanim varijablama. Objašnjenju korelacije između uspeha u osnovnoj i uspeha u srednjoj školi umereno doprinose i mere opšte/zajedničke deljene sredine. Pored nedeljenih sredinskih uticaja, ono što razlikuje ispitivane konstrukte jesu uticaji specifičnih genetskih faktora, koji su jedinstveni za svaki konstrukt.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Objavljeno

29.09.2014

Kako citirati

Nikolašević, Željka, Bugarski-Ignjatović, V., Milovanović, I., & Raković, S. (2014). INTELIGENCIJA I ŠKOLSKO POSTIGNUĆE U SVETLU NASLEDNIH I SREDINSKIH ČINILACA. Primenjena Psihologija, 7(3), 381–400. https://doi.org/10.19090/pp.2014.3.381-400