Da li promjena tipa fonta utiče na obradu latiničnih i ćiriličnih riječi?
DOI:
https://doi.org/10.19090/pp.v15i2.2359Ključne reči:
latinica, ćirilica, font, vizuelna degradacija, grafemske karakteristikeApstrakt
Da bismo razumjeli proces čitanja, neophodno je istražiti mehanizme vizuelnog prepoznavanja riječi. Osnovni nivo tog prepoznavanja je obrada slova, njihove veličine i vizuelnog identiteta. Specifičnost srpskog jezika karakteriše paralelna upotreba dva alfabetska sistema – latinice i ćirilice, koja sadrže niz zajedničkih, ali i svojih jedinstvenih slova. Pošto su neke od razlika između fontova zasnovane na vizuelnim specifičnim dodacima na kraju linija slova, postoji i značajan doprinos fontova u prepoznavanju i čitanju slova. Osnovni cilj ove studije je da se ispita uticaj tipa fonta na obradu latiničnih i ćiriličkih riječi. Cilj je takođe bio da se ispita efekat degradacije slova na obradu teksta u ova dva alfabetska sistema. Studija je obuhvatila dva eksperimenta sa latiničnim i ćiriličnim riječima ispisanim malim i velikim slovima. Učestvovao je 221 student Univerziteta u Banjoj Luci. Varirana su tri faktora u oba eksperimenta: pismo, „vizuelna dostupnost“ (koja se odnosi na vidljivost riječi nakon degradacije) i tip fonta. Urađene su dvije analize ANOVA po subjektu (F1 analiza) i ANOVA po predmetu (F2 analiza). Rezultati pokazuju da postoji glavni efekat vizuelne dostupnosti na brzinu obrade riječi. Vizuelna degradacija je usporila vrijeme reakcije, ali ovaj efekat nije isti u latinici i ćirilici. Značajna interakcija fonta i alfabeta potvrđena je samo u analizi F2, tako da ovi rezultati imaju ograničenu validnost. Ova studija je takođe otkrila razlike između malih i velikih slova. Degradacija malih slova je imala negativniji efekat od degradacije velikih slova. Dobijeni rezultati ukazuju da se obrada teksta u dva alfabetska sistema djelimično može objasniti vizuelnim karakteristikama i grafemskom strukturom njihovih slova.
Metrics
Downloads
Objavljeno
Kako citirati
Broj časopisa
Sekcija
Licenca
Sva prava zadržana (c) 2022 Jovana Tešinović, Svetlana Borojevic, Strahinja Dimitrijević
Ovaj rad je pod Creative Commons Autorstvo 4.0 Internacionalna licenca.