Bazične vrednosti kao prediktori aktivnosti tokom slobodnog vremena među adolescentima

Autori

DOI:

https://doi.org/10.19090/pp.v15i1.2349

Ključne reči:

bazične vrednosti, slobodno vreme, PVQ21, adolescenti, Srbija

Apstrakt

Glavni cilj studije je analiza nedovoljno istraženog odnosa između aktivnosti tokom slobodnog vremena i Švarcovih 10 bazičnih vrednosti kod adolescenata. Uzorak je obuhvatio 1.349 srpskih srednjoškolaca (44% dečaka; 62% stručnih škola). Upitnik o slobodnom vremenu sastojao se od grupa pitanja vezanih za hobije, sport, praćenje različitih tema/emisija u medijima (TV, internet, časopisi), slušanje muzike, izlaske, posećivanje kulturnih i sportskih događaja, aktivnosti na internetu i korišćenje društvenih mreža. Vrednosti (samousmeravanje, stimulacija, hedonizam, postignuće, moć, bezbednost, konformizam, tradicija, benevolentnost i univerzalizam) ispitivane su upitnikom PVQ21. Faktorskom analizom dobijeno je sedam faktora slobodnih aktivnosti (45,96% objašnjene varijanse), definisanih sledećim sadržajima: pop kultura; muzika, kultura i umetnost; filmovi, TV emisije i internet; nauka i politika; IT; izlasci; sport. Korelaciona analiza je pokazala da je procena učestosti upražnjavanja različitih aktivnosti značajno povezana sa karakterističnim skupovima bazičnih vrednosti, što je dodatno potvrđeno multiplom regresionom analizom koja uključuje bazične vrednosti kao prediktore i demografske varijable kao kontrolu. Osnovni zaključak istraživanja je da su vrednosti važni motivatori aktivnosti tokom slobodnog vremena i da se različite vrednosti uglavnom izražavaju kroz različite aktivnosti, ali i da različite aktivnosti mogu biti motivisane istim bazičnim vrednostima.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Objavljeno

10.03.2022

Kako citirati

Pavlović, Z., & Stepanović Ilić, I. (2022). Bazične vrednosti kao prediktori aktivnosti tokom slobodnog vremena među adolescentima. Primenjena Psihologija, 15(1), 85–117. https://doi.org/10.19090/pp.v15i1.2349

Broj časopisa

Sekcija

Članci