Bazične vrednosti kao prediktori aktivnosti tokom slobodnog vremena među adolescentima
DOI:
https://doi.org/10.19090/pp.v15i1.2349Ključne reči:
bazične vrednosti, slobodno vreme, PVQ21, adolescenti, SrbijaApstrakt
Glavni cilj studije je analiza nedovoljno istraženog odnosa između aktivnosti tokom slobodnog vremena i Švarcovih 10 bazičnih vrednosti kod adolescenata. Uzorak je obuhvatio 1.349 srpskih srednjoškolaca (44% dečaka; 62% stručnih škola). Upitnik o slobodnom vremenu sastojao se od grupa pitanja vezanih za hobije, sport, praćenje različitih tema/emisija u medijima (TV, internet, časopisi), slušanje muzike, izlaske, posećivanje kulturnih i sportskih događaja, aktivnosti na internetu i korišćenje društvenih mreža. Vrednosti (samousmeravanje, stimulacija, hedonizam, postignuće, moć, bezbednost, konformizam, tradicija, benevolentnost i univerzalizam) ispitivane su upitnikom PVQ21. Faktorskom analizom dobijeno je sedam faktora slobodnih aktivnosti (45,96% objašnjene varijanse), definisanih sledećim sadržajima: pop kultura; muzika, kultura i umetnost; filmovi, TV emisije i internet; nauka i politika; IT; izlasci; sport. Korelaciona analiza je pokazala da je procena učestosti upražnjavanja različitih aktivnosti značajno povezana sa karakterističnim skupovima bazičnih vrednosti, što je dodatno potvrđeno multiplom regresionom analizom koja uključuje bazične vrednosti kao prediktore i demografske varijable kao kontrolu. Osnovni zaključak istraživanja je da su vrednosti važni motivatori aktivnosti tokom slobodnog vremena i da se različite vrednosti uglavnom izražavaju kroz različite aktivnosti, ali i da različite aktivnosti mogu biti motivisane istim bazičnim vrednostima.
Metrics
Downloads
Objavljeno
Kako citirati
Broj časopisa
Sekcija
Licenca
Sva prava zadržana (c) 2022 Zoran Pavlović, Ivana Stepanović Ilić

Ovaj rad je pod Creative Commons Autorstvo 4.0 Internacionalna licenca.