Nelojalna partnerska ponašanja na društvenim mrežama: doprinos osobina ličnosti i samoprezentacije neverstvu i obraćanju pažnje na alternative

Autori

DOI:

https://doi.org/10.19090/pp.2021.3.365-391

Ključne reči:

intimne veze, neverstvo, obraćanje pažnje na alternative, narcizam, traženje senzacija, društvene mreže

Apstrakt

Društvene mreže predstavljaju kontekst u kom se aktivno uspostavljaju i razvijaju intimni odnosi. Zbog specifičnosti onlajn interakcije, društvene mreže su pogodno okruženje u kom se ispoljavaju i razna nelojalna partnerska ponašanja. U ovom radu ispitivane su determinante obraćanja pažnje na alternativne partnere i neverstva na društvenim mrežama, a cilj je bio da se ispita doprinos narcizma, traženja senzacija i samoprezentacije navedenim oblicima nelojalnog partnerskog ponašanja. Uz to, ispitivan je medijatorski efekat samoprezentacije i obraćanja pažnje na alternative na relaciju između osobina ličnosti i neverstva. U istraživanju su učestvovale 423 osobe koje su trenutno u intimnoj vezi (22.2% muškog pola, prosečna starost 22, raspon godina od 18 do 52 godine). Rezultati pokazuju da narcizam, traženje senzacija i samoprezentacija na društvenim mrežama daju unikatni doprinos predikciji obraćanja pažnje na alternative, dok je neverstvo unikatno povezano samo sa samoprezentacijom. Relacija narcizma i neverstva potpuno je posredovana samoprezentacijom i obraćanjem pažnje na alternative, dok je odnos traženja senzacija i neverstva posredovan samo obraćanjem pažnje na alternative. Nalazi ovog istraživanja sugerišu da je opravdano praviti konceptualnu razliku između obraćanja pažnje na alternative i neverstva, kao i da ova ova dva oblika nelojalnog partnerskog ponašanja mogu biti motivisana različitim psihološkim potrebama.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Objavljeno

30.11.2021

Kako citirati

Štraser, A., Lukić, O., & Bodroža, B. (2021). Nelojalna partnerska ponašanja na društvenim mrežama: doprinos osobina ličnosti i samoprezentacije neverstvu i obraćanju pažnje na alternative. Primenjena Psihologija, 14(3), 365–391. https://doi.org/10.19090/pp.2021.3.365-391

Broj časopisa

Sekcija

Članci