Veruj mi da te lažem: Sposobnost laganja kod dece i njeni korelati
DOI:
https://doi.org/10.19090/pp.2021.1.79-101Ključne reči:
inteligencija, kognitivni razvoj, laganje, lazni iskazi, popularnost medu vrsnjacimaApstrakt
Laganje se kod dece javlja veoma rano. Fokus prethodnih istrazivanja uglavnom se odnosio na sposobnost laganja kod dece predskolskog uzrasta. U ovom istrazivanju koriscenjem nove procedure, cilj je bio ispitati sposobnost davanja laznih iskaza kod dece skolskog uzrasta, kao i kognitivne i socijalne korelate uspesnosti dece u davanju laznih iskaza. Ukupno 48 dece, po 16 ucenika prvog, petog i osmog razreda osnovne skole imali su zadatak da osmisle lazni autobiografski narativ i da ga sto uverljivije izloze kako bi ubedili druge da im se to stvarno dogodilo. Uverljivost njihovih snimljenih izlaganja procenjivalo je 15 nezavisnih procenjivaca. Od ucitelja i razrednog staresine na osnovu posebno konstruisanog inventara prikupljene su procene inteligencije, verbalne sposobnosti, omiljenosti medu vrsnjacima i antisocijalnog ponasanja svakog ucenika. Rezultati pokazuju da su deca uzrasta od 10 do 11 godina i deca uzrasta od 13 do 14 godina procenjena kao uverljivija prilikom davanja laznih iskaza u odnosu na mladu decu, uzrasta od 6 do 7 godina. Medutim, nije dobijena razlika u uspesnosti davanja laznih iskaza izmedu dece uzrasta od 10-11 godina i dece uzrasta od 13 do 14 godina, kao ni razlika u sposobnosti davanja laznih iskaza izmedu devojcica i decaka. Deca sa visim skolskim postignucem i ona koja su procenjena od strane razrednog staresine ili ucitelja kao inteligentnija, verbalno sposobnija i omiljenija medu vrsnjacima su takode od strane grupe nezavisnih procenjivaca procenjena kao uverljivija pri izlaganju laznih autobiografskih dogadaja.
Metrics
Downloads
Objavljeno
Kako citirati
Broj časopisa
Sekcija
Licenca
Sva prava zadržana (c) 2021 Nikola Milosavljević, Ana Radanović
Ovaj rad je pod Creative Commons Autorstvo 4.0 Internacionalna licenca.