SOCIJALNI STATUS I NASILNO PONAŠANJE UČENIKA OSNOVNE ŠKOLE – EFEKTI NA AKADEMSKO POSTIGNUĆE
DOI:
https://doi.org/10.19090/pp.2015.2.147-165Ključne reči:
akademsko postignuće, socijalni status, sociometrijska prihvaćenost, opažena popularnost, nasilno ponašanjeApstrakt
Izučavanje faktora koji su povezani sa akademskim postignućem važna je istraživačka tema u društvu čiji se obrazovni sistem nalazi u evidentnoj krizi. Pri tome, socijalni status i nasilno ponašanje učenika zauzimaju posebno važno mesto jer omogućavaju uvid u specifična ponašanja i dinamiku odnosa u jednoj mikrosredini kao što je odeljenjska zajednica. Ovo istraživanje ima za cilj da doprinese razumevanju odnosa tri varijable od izuzetnog značaja u školskom kontekstu: akademskog postignuća, socijalnog statusa učenika i nasilnog ponašanja.
Uzorku od 174 učenika osmog razreda iz četiri osnovne škole (52% devojčica; 52% učenika iz velikog grada) apliciran je upitnik namenjen ispitivanju vršnjačke procene sociometrijske i opažene popularnosti, kao i nasilnog ponašanja – fizičkog, verbalnog i relacionog. Akademsko postignuće je operacionalizovano kroz prosek ocena na kraju sedmog razreda. Obrada podataka bazirana je na hijerarhijskoj regresionoj analizi, sa akademskim postignućem kao kriterijumskom varijablom.
Rezultati su pokazali da se ispitivanim varijablama objašnjava oko 27% varijanse akademskog postignuća, pri čemu najsnažnije efekte ostvaruju sociometrijska prihvaćenost (β = .12, p < .05), sociometrijska odbačenost (β = -.22, p < .01), opažena nepopularnost (β = -.15, p < .05), i fizičko nasilje (β = -.30, p < .01). Rezultati istraživanja implikativni su za unapređenje školske prakse.