Portret nastavnika matematike u srednjoj školi: kritička analiza dominantne prakse

Autori

  • Jelena Radišić Institut za pedagoška istraživanja, Beograd
  • Aleksandar Baucal Odeljenje za psihologiju, Filozofski fakultet, Univerzitet u Beogradu

DOI:

https://doi.org/10.19090/pp.2015.1.25-46

Ključne reči:

nastava matematike, uverenja nastavnika, prakse nastavnika

Apstrakt

Polazeći od rezultata prethodnih studija o značaju uverenja nastavnika o nastavi i učenju za njihov svakodnevni rad u učionici, te rezultata koji upućuju na kompleksnost odnosa između uverenja i praksi nastavnika cilj ovog rada je da analizira nastavu matematike u srednjim školama postavljajući ove dve istraživačke tradicije u svojevrstan dijalog. Autori polaze od pretpostavke da odnos između nastavnikovog uverenja o tome na koji način treba konstruisati okruženje za učenje i svakodnevne prakse nije jednostavan i linearan, već da može značajno da varira. U pojedinim slučajevima uverenja i prakse nastavnika će biti u skladu; ponekad će prakse nastavnika izlaziti izvan okvira koje uspostavljaju uverenja; a neretko će praksa protuvrečiti demonstriranim uverenjima nastavnika. Praksa nastavnika matematike se analizira na osnovu dve konsekutivne studije koje su imale za cilj da istraže ovu kompleksnost odnosa. Rezultati ukazuju da najveći broj nastavnika matematike pripada tradicionalnoj grupi nastavnika u vezi sa shvatanjima o nastavi i učenju, ali i praksama koje se primenjuju u radu sa učenicima. Ipak, jedna grupa nastavnika uprkos prisustvu tradicionalnih uverenja, konstruiše svoju praksu tako da donekle pokušava da iskorači izvan tradicionalnog okvira u kome se nalazi. Rezultati su diskutovani uzimajući u obzir inicijalno obrazovanje nastavnika i njihov dalji profesionalni razvoj.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Objavljeno

23.03.2015

Kako citirati

Radišić, J., & Baucal, A. (2015). Portret nastavnika matematike u srednjoj školi: kritička analiza dominantne prakse. Primenjena Psihologija, 8(1), 25–46. https://doi.org/10.19090/pp.2015.1.25-46

Broj časopisa

Sekcija

Članci