Razlike u učestalosti i oblicima nasilnog ponašanja između učenika osnovnih i srednjih škola

Autori

  • Jasmina Kodžopeljić Odsek za psihologiju, Filozofski fakultet, Novi Sad
  • Snežana Smederevac Odsek za psihologiju, Filozofski fakultet, Novi Sad
  • Petar Čolović Odsek za psihologiju, Filozofski fakultet, Novi Sad

DOI:

https://doi.org/10.19090/pp.2010.4.289-305

Ključne reči:

u školama, verbalno nasilje, fizičko nasilje, svedoci nasilja

Apstrakt

Prikazano istraživanje je sprovedeno u okviru projekta UNICEF-a 'Škola bez nasilja' u osnovnim i srednjim školama. Osnovni cilj je utvrđivanje razlika u učestalosti nasilja i osnovnim oblicima nasilnog ponašanja između učenika osnovnih škola i srednjoškolaca. Ukupan uzorak je činilo 14943 učenika – 8689 (58,1%) učenika osnovnih škola i 6254 (41,9%) učenika srednjih škola. Za prikupljanje podataka korišćena je upitnička samoprocena, binarnog ili Likertovog formata, u kojoj su ispitanici davali nezavisne procene sopstvene nasilnosti, samoprocene o izloženosti nasilju, kao i stavove i uverenja vezane za različite aspekte situacije nasilja. Rezultati pokazuju da je u osnovnim i srednjim školama u Srbiji vršnjačkom nasilju, tokom školovanja, bilo izloženo oko 43,5% učenika. Pri tome, oko 11% učenika bili su žrtve vršnjačkog nasilja više puta ili veoma često. Među učenicima srednjih škola znatno je veći procenat onih koji nikada nisu doživeli nasilje. Najučestaliji oblik vršnjačkog nasilja kako u osnovnim, tako i u srednjim školama, jeste verbalno nasilje. Učenici srednjih škola skloniji su da reaguju na nasilje: procenat onih koji bi reagovali na bilo koji način veći je među učenicima srednjih škola.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Objavljeno

27.12.2010

Kako citirati

Kodžopeljić, J., Smederevac, S., & Čolović, P. (2010). Razlike u učestalosti i oblicima nasilnog ponašanja između učenika osnovnih i srednjih škola. Primenjena Psihologija, 3(4), 289–305. https://doi.org/10.19090/pp.2010.4.289-305

Broj časopisa

Sekcija

Članci