Evaluacija interventnog programa prevladavanja osećanja kod dece na ranom osnovnoškolskom uzrastu

Autori

  • Aleksandra Jovanović Magyar NVO Centar za podsticanje razvoja deteta, Novi Sad

DOI:

https://doi.org/10.19090/pp.2013.2.175-194

Ključne reči:

interventni program, prevladavanje, averzivna osećanja, evaluacija, deca

Apstrakt

Ovo istraživanje ima za cilj da testira hipotezu o mogućnosti programa prevladavanja osećanja da proizvede značajan porast u navođenju konstruktivnih strategija prevladavanja averzivnih emocija. Za merenje navođenja strategija prevladavanja upotrebljen je Zadatak prevladavanja averzivnih osećanja (Saarni, 1997a). Uzorak je činilo 100 dece, prosečnog uzrasta od 7.8 godina. Polovina je prošla četvoromesečnu obuku interventnog programa prevladavanja osećanja, dok druga polovina nije bila izložena programu. Obe grupe su prošle tri merenja: pre implementacije programa, neposredno nakon implementacije programa i nakon 6 meseci od implementacije programa. Rezultati pokazuju da je kod dece koja su prošla interventni program, u odnosu na decu koja nisu bila izložena programu, došlo do značajnog povećanja u frekvenciji odgovora i širenja postojećeg verbalnog repertora novim, pozitivnim obrascima ponašanja u prevladavanju averzivnih osećanja. Najveći porast odgovora zabeležen je za emociju tuge, zatim besa, pa straha, i na kraju stida. Takođe je zabeležen i porast verbalnog navođenja konstruktivnih strategija u adaptivnom prevladavanju averzivnih osećanja tuge, straha, besa i stida, kao i značajna redukcija u navođenju nekonstruktivnih strategija. Ove promene su se održale kod dece koja su bila izložena programu i nakon 6 meseci od retestiranja. Rezultati istraživanja mogu se shvatiti kao preliminarna podrška u sprovođenju interventnih programa u pravcu širenja ideja o mogućim bihevioralnim odgovorima na različite emocionalno provokativne situacije.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Objavljeno

29.06.2013

Kako citirati

Jovanović Magyar, A. (2013). Evaluacija interventnog programa prevladavanja osećanja kod dece na ranom osnovnoškolskom uzrastu. Primenjena Psihologija, 6(2), 175–194. https://doi.org/10.19090/pp.2013.2.175-194

Broj časopisa

Sekcija

Članci